Melding, klacht of compliment

Melding

Komt u op straat iets tegen wat volgens u niet zo hoort? Bijvoorbeeld een omgevallen boom, een losse stoeptegel, een kapotte straatlantaarn of een struik die over de weg hangt? Dan kunt u hierover via een online formulier een melding doen. U kunt ook contact opnemen met het wijkteam.

Overlast

Ervaart u overlast in de buurt of van uw buren? Of heeft u overlast van bepaalde activiteiten die bij een bedrijf plaatsvinden. Ga eerst zelf in gesprek met de veroorzaker van uw overlast.

Klacht

Stel, u voelt zich niet goed behandeld, er wordt niet geluisterd of alles duurt te lang. Dit wilt u anders en dat wilt u officieel vertellen. Dan noemen we het een klacht. Een klacht gaat dus over hoe er met u omgegaan wordt en niet over de inhoud van een besluit. Dat is een duidelijk verschil. Als het gaat om de inhoud van een besluit is het een bezwaar.

Klachten

U kunt uw klacht via een e-mail, in een brief of online via een formulier versturen. Voor het formulier hebt u DigiD nodig. Probeer de klacht zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Lukt het u niet om iets op te schrijven? Bel of kom langs, dan helpen we hierbij. Het is belangrijk om niet te lang te wachten met het opschrijven. Tenslotte is het beter te omschrijven als het nog vers in het geheugen ligt.

Wat gebeurt er met mijn klacht?

U krijgt een ontvangstbevestiging, waarin staat hoe uw klacht wordt behandeld. Er wordt contact opgenomen voor een gesprek, om samen een oplossing te zoeken. Komen we er niet uit, dan schakelen we de hulp in van een onafhankelijke klachtencommissie. Ter afsluiting krijgt u een brief waarin de afspraken duidelijk op een rijtje staan. Bent u het er uiteindelijk toch niet mee eens, dan kunt u contact opnemen met de Nationale ombudsman.

Klacht over zorg?

Een klacht of een melding over de zorginstelling waar u hulp en ondersteuning van krijgt, kunt u rechtstreeks bij de instelling indienen. Alle zorginstellingen waar de gemeente mee samenwerkt, hebben een klachtenregeling.
Hebben uw klachten te maken met de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Jeugdwet gebruik kijk dan op de pagina: klacht over zorg voor meer informatie.

Compliment

Tip, suggestie, compliment?

Hebt u een tip, een suggestie of goede raad misschien? Dan kunt u een e-mail sturen naar gemeente@heerenveen.nl. Vermeld wel uw gegevens zodat we contact op kunnen nemen als we nog iets willen vragen. U krijgt van ons een ontvangstbevestiging. U kunt ook via een online formulier uw reactie doorgeven.

Bezwaar

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Bijvoorbeeld met een besluit over een vergunningaanvraag? Dan kunt u daartegen bezwaar indienen bij de gemeente. Dit kunt u doen met een online formulier (met DigiD) of per brief.

Wanneer dient u uw bezwaar in?

Binnen zes weken na bekendmaking van het besluit moet u uw bezwaar indienen. De datum vindt u in de bekendmaking van het besluit.

Wat gebeurt er met uw bezwaar?

U ontvangt een ontvangstbevestiging per brief. In de brief staat vóór welke datum de gemeente een beslissing moet nemen over uw bezwaar. De gemeente kan deze beslistermijn met maximaal zes weken verlengen. Indien gewenst maakt de gemeente met u een afspraak voor een gesprek waarin u een toelichting kunt geven. Zo’n gesprek heet een hoorzitting. Als de gemeente een beslissing over uw bezwaar heeft genomen, krijgt u daarover een brief.

Wordt het besluit nu teruggedraaid?

Wanneer u bezwaar maakt tegen een besluit, mag de gemeente of de vergunninghouder dat besluit nog wel uitvoeren. Kunt u het einde van de bezwaarprocedure niet afwachten? Vraag dan tegelijk met uw bezwaar om een voorlopige voorziening.


Beroep

Bent u het niet eens met de beslissing over uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan. In de brief met de beslissing over uw bezwaar leest u hoe u dat doet en wanneer u dat moet doen.

Waar gaat u in beroep?

In de brief van de gemeente met de beslissing over uw bezwaar staat vermeld bij welke rechtbank u in beroep moet gaan.

Wanneer gaat u in beroep?

Binnen zes weken na verzending van de gemeentelijke beslissing over uw bezwaar moet u schriftelijk in beroep gaan.

Hoe gaat u in beroep?

U kunt online en per brief bij de rechtbank in beroep gaan. Hoe u dat doet, vindt u op de website de Rechtspraak. Daar leest u ook welke gegevens u moet aanleveren en hoe de beroepsprocedure verloopt. U mag een advocaat inschakelen. Dat is niet verplicht.

Wat gebeurt er met uw beroep?

U ontvangt van de rechtbank een ontvangstbevestiging per brief. Daarna vraagt de rechtbank de gemeente om een reactie op uw beroep. In de meeste gevallen volgt dan een zitting. Tot slot doet de rechter uitspraak.

Wordt de beslissing nu teruggedraaid?

Wanneer u beroep indient tegen een besluit, mag de gemeente of de vergunninghouder dat besluit nog wel uitvoeren. Kunt u het einde van de bezwaarprocedure niet afwachten? Vraag dan tegelijk met uw beroep om een voorlopige voorziening.

Niet eens met de beslissing over uw beroep?

Bent u het niet eens met de beslissing van de rechter over uw beroep? Dan kunt u meestal binnen zes weken na bekendmaking van de beslissing in hoger beroep gaan. In de brief met de uitspraak over uw beroep leest u hoe u dat doet.

Kosten

Griffierecht