Voor ouders en kinderen - Gemeente Heerenveen

Voor ouders en kinderen

Voor ouders en kinderenGezond eten, drinken en bewegen is goed voor de gezondheid van uw kind. Het zijn goede gewoontes waar kinderen de rest van hun leven voordeel van zullen hebben. Hieronder vindt u tips over hoe dit positief te stimuleren.

Ouderavond, workshop of koffieochtend over gezonde voeding

Wat zijn gezonde traktaties? Hoeveel suiker zit er in een pakjesdrinken? Mijn kind wil niet eten, wat nu? Allemaal interessante en belangrijke onderwerpen om het met elkaar over te hebben. JOGG Heerenveen helpt u hier graag mee. Bijvoorbeeld door u in contact te brengen met een diëtist of pedagoog. Als daar kosten aan zijn verbonden, kan JOGG u daarbij ondersteunen.

Maak het positief bespreekbaar

Ouders die hun kind willen helpen met een gezonde leefstijl, maken vaak goedbedoelde opmerkingen over het eetpatroon en uiterlijk van hun kind.. Maar praten dit werkt vaak averechts: kinderen worden er juist zwaarder van. Vooral voor meisjes kan commentaar op uiterlijk negatief uitpakken. Hoe praten we op een opbouwende manier met onze kinderen over gezondheid?
1. Wacht af
Het is als ouders belangrijk om heel voorzichtig te zijn als er met kinderen gesproken wordt over dit onderwerp. Met jonge kinderen hoeft helemaal niet over gewicht gepraat te worden. Bij oudere kinderen die al wat te zwaar zijn, is het advies: wacht tot ze er zelf mee komen en vraag welke hulp nodig is.
2. Geef het goeie voorbeeld
Het belangrijkste is: geef zelf het goede voorbeeld. Maak zelf gezonde keuzes, laat zien dat u plezier heeft in sporten en bewegen. Zorg dat het huis een plek is waar uw kind makkelijk de gezonde keuze kan maken. Bijvoorbeeld door geen snoep in huis te halen en wel lekker fruit en rauwkost. Zorg dat u als gezin vaak samen naar buiten gaat om te spelen, te wandelen of te sporten.
3. Let vooral op bij meisjes
Opvallend is dat het niet uitmaakt of ouders vaak of af en toe commentaar geven over het gewicht van het kind. Vooral bij meisjes kan het negatief uitwerken. Voor hen is lichaamsbeeld en zelfbeeld vaak sterk aan elkaar gekoppeld, onder invloed van beelden en boodschappen in de media over het uiterlijk van meisjes. Het is aan de ouders om een tegenwicht te bieden aan deze invloeden.
4. Tien tips voor ouders
Wat niet:

  • Zware gesprekken voeren over leefstijl.
  • Woorden gebruiken als dik, zwaar, vet, overgewicht etc.
  • Zeggen “je moet echt gaan afvallen”
  • Met anderen praten over het gewicht van het kind waar het bij is
  • Negatieve opmerkingen maken over mensen met overgewicht

Wat wel:

  • Regelmatig praten over gezonde keuzes
  • Positief praten over uw eigen lichaam, ook als je te zwaar bent
  • Vertellen dat gezond eten en bewegen zorgt voor sterk en slim worden
  • Complimenten geven voor kleine succesjes
  • Het kind vertellen dat het mooi/knap is (en lief en leuk), zonder het gewicht te benoemen

Gezond eten met weinig geld

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Sterker nog, door gezonde keuzes te maken bent u vaker goedkoper uit. Hier een aantal praktische tips.

  • Check de voorraad en maak een boodschappenlijstje
  • Bezoek de markt
  • Ga naar de goedkoopste supermarkt
  • Ruil vlees in voor ei of peulvruchten
  • Koop hele groente in plaats van voorgesneden groente
  • Koop groente uit de vriezer of een potje
  • Kijk in de onderste schappen en check de kiloprijs
  • Drink water, thee en koffie
  • Gebak en snacks alleen voor speciale gelegenheden
  • Let op aanbiedingen

Kijk voor meer informatie op de website van het Voedingscentrum.