Bedrijfsleven schenkt Heerenveen watertappunten

Vijftien bedrijven en de gemeente schonken op woensdag 7 juni het eerste watertappunt symbolisch aan de buitensporters van Heerenveen. Dit watertappunt staat op het buitenterrein bij Sportstad Heerenveen en wordt eind juni aangesloten. De watertappunten maken onderdeel uit van de ‘Drink Water’ campagne die hoort bij de aanpak Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). Ze moeten spelende en sportende kinderen aanmoedigen om meer water te drinken.

Wethouder Hans Broekhuizen is verheugd dat het bedrijfsleven Heerenveen als JOGG-gemeente ondersteunt. “Het drinken van zoete drankjes is één van de oorzaken van het groeiend probleem van overgewicht in Nederland. De campagne “Drink Water” laat kinderen ontdekken hoe goed en lekker het drinken van water is. En op verschillende plekken in Heerenveen is het tappen van water nu nog gemakkelijker. Ik vind het mooi om de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijfsleven hierbij te zien.”

Topsport en maatschappelijk betrokken ondernemen

Mark Tuitert, olympisch kampioen schaatsen, sprak op 7 juni nadat het watertappunt werd aangeboden over de relatie tussen topsport en maatschappelijk betrokken ondernemen. ”Topsport is je grenzen verleggen en risico’s durven nemen. Dat hebben deze ondernemers ook gedaan.”

Drink Water Campagne

De vijftien bedrijven hebben gezamenlijk gekozen om in JOGG te investeren met de ‘Drink Water’ campagne. Zij leverden een bijdrage ter waarde van € 50.000,-. Met dit bedrag worden vier nieuwe watertappunten geplaatst, zijn waterlessen gegeven, bidons, posters en flyers aangeschaft en waterdrinkmeters in de schoolklassen uitgedeeld. Daarnaast ontvingen alle kinderen van groep 1-4 in de JOGG-wijk de Greiden een voorleesboekje over het belang van waterdrinken.

Deelnemende bedrijven

De bedrijven die bijdragen aan de “Drink Water” campagne zijn Smilde Foods, Omrin, Beenen, Rabobank, Pipe Protection, VDL bus, Tjongerschans, Fonterra, Jongbloed, Batavus, A-ware Food, BasF, Portena, Antea Group en Lidl. Een deel van deze bedrijven doet ook mee in de ‘Drink Water’ campagne voor bedrijven. Ronald Prince, directievoorzitter van Koninklijke Smilde en woordvoerder namens de deelnemende bedrijven is onder de indruk hoe saamhorig dit project invulling heeft gekregen. “De bereidwilligheid om ons samen, bedrijven én gemeente, in te zetten voor gezonde kinderen met een gezonde leefstijl en een gezond gewicht heeft tot de succesvolle realisatie van dit project geleid”.

Jongeren op gezond gewicht

De ‘Drink Water’ campagne hoort bij de aanpak Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG).
Doel van de aanpak JOGG is om met diverse lokale activiteiten een omgeving te creëren waarin kinderen in Heerenveen opgroeien met een gezond beeld van voeding en beweging. De gemeente Heerenveen werkt hierin samen met scholen, kinderopvang, ouders, sportverenigingen, zorgverleners en bedrijfsleven.