Parkeren
Op deze pagina leest u alles over parkeren in Heerenveen. Bekijk de parkeertarieven en vraag eenvoudig een parkeervergunning of ontheffing aan. U vindt hier ook de antwoorden op veelgestelde vragen.
Klik op één van onderstaande buttons voor meer informatie over deze onderwerpen.












Is de parkeeroverlast buiten het centrum van Heerenveen? Dan kunt u een melding doen via de website Fixi Is er sprake van een acute gevaarlijke situatie? Bel de politie, tel: (0900) 8844.


Als u door een lichamelijke beperking niet meer dan honderd meter zelfstandig kunt lopen, kunt u bij de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aanvragen.
Heeft u een handicap en een auto? Dan kunt u ook een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente.


Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de Parkeerservice:
Wat moet ik doen als ik tijdelijk een andere kenteken heb?
U kunt wijzigingen snel en eenvoudig doorvoeren via het digitale parkeerloket. Doorgevoerde wijzigingen zijn direct van kracht.
Wens u liever naar de Parkeerservice te komen, neem dan de onderstaande documenten mee:
- kentekenbewijs deel II/tenaamstellingbewijs IB
- geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- indien u niet de eigenaar bent van de auto (bijvoorbeeld bij lease- of bedrijfsauto’s) dient u aanvullend op bovenstaande documenten een (berijders)verklaring van uw werkgever en/of leasemaatschappij nodig
Welke documenten dienen overlegd te worden indien ik gebruik maak van een leenauto van een garage?
Online
Parkeervergunningen worden in Heerenveen uitgegeven op kenteken. Bij een leenauto van de garage kunt u via het digitale parkeerloket of bij de Parkeerservice tijdelijk uw kenteken wijzigen. Doet u het digitaal dan is de wijziging direct van kracht.
Aan de balie
Kiest u ervoor om naar de balie van de Parkeerservice te komen neem dan de volgende documenten mee:
- kentekenbewijs deel II/tenaamstellingbewijs IB van de tijdelijke leenauto
- een verklaring van de eigenaar van de leenauto waaruit blijkt dat het tijdelijke leenauto betreft
- geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- indien u niet de eigenaar bent van de auto (bijvoorbeeld bij lease- of bedrijfsauto’s) heeft u ook aanvullend een (berijders)verklaring van uw werkgever en/of leasemaatschappij nodig
Is het toegestaan om bij een tijdelijk andere auto (bv. leenauto) een briefje bij de parkeervergunning in die auto te leggen?
Nee, dat is niet toegestaan.
Mag ik mijn parkeervergunning ook kopiëren?
Parkeervergunningen zijn waardepapier en voorzien van meerdere beveiligingen. (Foto)kopiëren, namaken of anderszins manipuleren wordt beschouwd als valsheid in geschrifte (misdrijf art. 225 Wetboek van Strafrecht). Er wordt in voorkomende gevallen altijd aangifte doen bij de politie.
Hoeveel vergunning-gebieden kent Heerenveen?
Heerenveen is onderverdeeld in 7 (hoofd)deelgebieden:
- Centrum
- Schil (onderverdeeld in Schil Noord, Oost, Zuid en West)
- Vergunninggebied 1 (alleen vergunninghouders)
- Vergunninggebied 2 (alleen vergunninghouders)
- Stationsgebied 1 (alleen vergunninghouders)
- Stationsgebied 2 (alleen vergunninghouders)
- Plan Nijehaske (alleen vergunninghouders)
Hoeveel restitutie ontvang ik als ik mijn vergunning beëindig?
U ontvangt geen restitutie bij vroegtijdige beëindiging.
Is het mogelijk om mijn parkeervergunning tussentijds te beëindigen? Zo ja, hoe doe ik dat?
Wanneer u uw parkeervergunning wilt beëindigen, dan kunt u dat eenvoudig doen via het digitale loket. De beëindiging is dan direct van kracht.
Hoe meld ik mijn bezoek aan?
Bezoek aanmelden
U kunt uw bezoek aanmelden via een beveiligde mobiele website. Nadat u een bezoekersvergunning heeft aangevraagd en betaald, ontvangt u een login. Hiermee kunt u uw bezoek eenvoudig aan- en afmelden.
Het aanmelden gebeurt op basis van het kenteken. Dit wordt alleen gebruikt om te controleren of er een geldig parkeerrecht is. De kentekens worden niet opgeslagen of bewaard.
U kunt in uw eigen account kentekens opslaan. Dit maakt het aan- en afmelden sneller en makkelijker. De gemeente Heerenveen, handhavers, InPublic en de softwareleverancier hebben geen toegang tot deze gegevens.
Is mijn parkeervergunning ook geldig in de blauwe zone?
Nee, uw parkeervergunning is niet geldig in een blauwe zone. Als u in de blauwe zone parkeert dient u een parkeerschijf te gebruiken of heeft u ontheffing nodig. Of u daarvoor in aanmerking komt ziet u in het digitale parkeerloket.
Is mijn parkeervergunning geldig in heel de gemeente Heerenveen?
Nee, uw parkeervergunning is alleen geldig in het gebied/zone waarvoor de parkeervergunning is verleend.
Moet het kenteken op de parkeervergunning altijd overeenstemmen met de auto?
Ja, parkeervergunningen worden uitgegeven én gecontroleerd op kenteken; hierop worden geen uitzonderingen gemaakt. In alle andere gevallen moet u een parkeerkaartje kopen bij een ticketautomaat.
Is het toegestaan om iemand machtigen om een parkeervergunning aan te vragen?
Nee, inloggen geschiedt via DigiD en is persoonlijk.
Hoe kan ik een parkeervergunning aanvragen?
U kunt een parkeervergunning digitaal via het digitale parkeerloket of bij Parkeerservice Heerenveen in parkeergarage Geerts Willigen aanvragen. Om een vergunning aan te kunnen vragen heeft DigiD of e-Herkenning nodig. Meer informatie kunt u lezen op de webpagina over Parkeervergunningen.
Ben ik parkeerbelasting verschuldigd als ik volledig elektrisch rijd?
Ja, per 1 januari 2021 geldt betaald parkeren voor alle voertuigen. Daarmee ook alle e-voertuigen, ook indien u aan de oplader staat.
Algemene vragen over parkeren:
Er zijn te weinig parkeerplaatsen in mijn straat of wijk
Bij het inrichten van openbaar gebied houden we rekening met verschillende belangen. Denk aan de leefbaarheid, klimaatverandering en een groene omgeving. Extra parkeerplaatsen gaan vaak ten koste van groen en/of speelplekken. Daarom is de gemeente terughoudend bij het aanleggen van extra openbare parkeerplaatsen. Bij groot onderhoud bekijken we de parkeersituatie opnieuw.
Er staat een auto voor mijn uitrit geparkeerd
U mag niet voor een in- of uitrit parkeren. Andere weggebruikers kunnen de uitrit dan niet gebruiken. Wilt u dat er onmiddellijk actie wordt ondernomen, neem dan contact op met de politie (0900 8844).
Er staat een auto op de stoep geparkeerd
Een stoep is bedoeld voor de voetganger, auto’s mogen hier niet op parkeren. Zorgt dit voor gevaarlijke situaties, neem dan contact op met de politie (0900 8844).
Ik heb een bekeuring of naheffingsaanslag parkeerbelasting ontvangen
Op je bekeuring of naheffingsaanslag parkeerbelasting staat aangegeven hoe je bezwaar kunt maken.
Kan er een parkeerverbod komen in mijn straat?
We zijn terughoudend met het invoeren van een parkeerverbod. De noodzaak beoordelen we op basis van onderzoek over de doorstroom en de verkeersveiligheid.