Parkeren
Op deze pagina leest u alles over parkeren in Heerenveen. Bekijk de parkeertarieven en vraag eenvoudig een parkeervergunning of ontheffing aan. U vindt hier ook de antwoorden op veelgestelde vragen.
Klik op één van de tegels onderaan deze pagina voor meer informatie over deze onderwerpen.
Is de parkeeroverlast buiten het centrum van Heerenveen? Dan kunt u een melding doen via de website Fixi Is er sprake van een acute gevaarlijke situatie? Bel de politie, tel: (0900) 8844.
Als u door een lichamelijke beperking niet meer dan honderd meter zelfstandig kunt lopen, kunt u bij de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aanvragen.
Heeft u een handicap en een auto? Dan kunt u ook een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente.
Veelgestelde vragen over de Parkeerservice
Wat moet ik doen als ik tijdelijk een andere kenteken heb?
U kunt wijzigingen snel en eenvoudig doorvoeren via het digitale parkeerloket. Veranderingen gelden meteen.
Komt u liever naar het loket van de de Parkeerservice, neem dan de onderstaande documenten mee:
- kentekenbewijs deel II/tenaamstellingbewijs IB
- geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Bent u de eigenaar van de auto (bijvoorbeeld bij lease- of bedrijfsauto’s)? Dan heeft u naast de andere documenten ook een verklaring nodig van uw werkgever of leasemaatschappij
Welke papieren moet ik laten zien als ik een leenauto van de garage gebruik?
Online
Parkeervergunningen worden in Heerenveen uitgegeven op kenteken. Bij een leenauto van de garage kunt u via het digitale parkeerloket of bij de Parkeerservice tijdelijk uw kenteken wijzigen. Doet u het digitaal dan is de wijziging direct van kracht.
Aan de balie
Kiest u ervoor om naar de balie van de Parkeerservice te komen neem dan de volgende documenten mee:
- kentekenbewijs deel II/tenaamstellingbewijs IB van de tijdelijke leenauto
- een verklaring van de eigenaar van de leenauto waaruit blijkt dat het tijdelijke leenauto betreft
- geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- indien u niet de eigenaar bent van de auto (bijvoorbeeld bij lease- of bedrijfsauto’s) heeft u ook aanvullend een (berijders)verklaring van uw werkgever en/of leasemaatschappij nodig
Mag ik mijn parkeervergunning kopiëren?
Parkeervergunningen zijn waardepapier en voorzien van meerdere beveiligingen. (Foto)kopiëren, namaken of anderszins manipuleren wordt beschouwd als valsheid in geschrifte (misdrijf art. 225 Wetboek van Strafrecht). Er wordt in voorkomende gevallen altijd aangifte doen bij de politie.
Is het toegestaan om bij een tijdelijk andere auto (bv. leenauto) een briefje bij de parkeervergunning in die auto te leggen?
Nee, dat is niet toegestaan.
Hoeveel vergunning-gebieden zijn er in Heerenveen?
Heerenveen is onderverdeeld in 7 (hoofd)deelgebieden:
- Centrum
- Schil (onderverdeeld in Schil Noord, Oost, Zuid en West)
- Vergunninggebied 1 (alleen vergunninghouders)
- Vergunninggebied 2 (alleen vergunninghouders)
- Stationsgebied 1 (alleen vergunninghouders)
- Stationsgebied 2 (alleen vergunninghouders)
- Plan Nijehaske (alleen vergunninghouders)
Hoeveel geld krijg ik terug als ik mijn vergunning eerder stopzet?
U krijgt geen geld terug bij vroegtijdige beëindiging.
Is het mogelijk om mijn parkeervergunning tussentijds te beëindigen? Zo ja, hoe doe ik dat?
Wanneer u uw parkeervergunning wilt beëindigen, dan kunt u dat eenvoudig doen via het digitale loket. De beëindiging geldt meteen.
Hoe meld ik mijn bezoek aan?
Bezoek aanmelden
U kunt uw bezoek aanmelden via een beveiligde mobiele website. Nadat u een bezoekersvergunning heeft aangevraagd en betaald, ontvangt u een login. Hiermee kunt u uw bezoek eenvoudig aan- en afmelden.
Het aanmelden gebeurt op basis van het kenteken. Dit wordt alleen gebruikt om te controleren of er een geldig parkeerrecht is. De kentekens worden niet opgeslagen of bewaard.
U kunt in uw eigen account kentekens opslaan. Dit maakt het aan- en afmelden sneller en makkelijker. De gemeente Heerenveen, handhavers, InPublic en de softwareleverancier hebben geen toegang tot deze gegevens.
Mag ik met mijn parkeervergunning overal in de gemeente Heerenveen parkeren?
Nee, uw parkeervergunning geldt alleen in het gebied (zone) waarvoor u de vergunning heeft gekregen.
Is mijn parkeervergunning ook geldig in de blauwe zone?
Nee, uw parkeervergunning is niet geldig in een blauwe zone. Als u in de blauwe zone parkeert dient u een parkeerschijf te gebruiken of heeft u ontheffing nodig. Of u daarvoor in aanmerking komt ziet u in het digitale parkeerloket.
Moet het kenteken op de parkeervergunning altijd hetzelfde zijn als dat van de auto?
Ja, de parkeervergunning is gekoppeld aan het kenteken van uw auto. Er zijn geen uitzonderingen. In andere gevallen moet u een kaartje kopen bij de parkeerautomaat.
Is het toegestaan om iemand machtigen om een parkeervergunning aan te vragen?
Nee, u moet inloggen met DigiD. Dit is persoonlijk.
Hoe kan ik een parkeervergunning aanvragen?
U kunt een parkeervergunning digitaal via het digitale parkeerloket of bij Parkeerservice Heerenveen in parkeergarage Geerts Willigen aanvragen. Om een vergunning aan te kunnen vragen heeft DigiD of e-Herkenning nodig. Meer informatie kunt u lezen op de webpagina over Parkeervergunningen.
Moet ik parkeerbelasting betalen als ik in een volledig elektrische auto rijd?
Ja, vanaf 1 januari 2021 moet u voor alle voertuigen betalen om te parkeren. Dit geldt ook voor elektrische auto’s, zelfs als ze aan de oplader staan.
Algemene vragen over parkeren
Er zijn te weinig parkeerplaatsen in mijn straat of wijk
Bij het inrichten van openbaar gebied houden we rekening met verschillende belangen. Denk aan de leefbaarheid, klimaatverandering en een groene omgeving. Extra parkeerplaatsen gaan vaak ten koste van groen en/of speelplekken. Daarom is de gemeente terughoudend bij het aanleggen van extra openbare parkeerplaatsen. Bij groot onderhoud bekijken we de parkeersituatie opnieuw.
Er staat een auto voor mijn uitrit geparkeerd
U mag niet voor een in- of uitrit parkeren. Andere weggebruikers kunnen de uitrit dan niet gebruiken. Wilt u dat er onmiddellijk actie wordt ondernomen, neem dan contact op met de politie (0900 8844).
Er staat een auto op de stoep geparkeerd
Een stoep is bedoeld voor de voetganger, auto’s mogen hier niet op parkeren. Zorgt dit voor gevaarlijke situaties, neem dan contact op met de politie (0900 8844).
Ik heb een bekeuring of naheffingsaanslag parkeerbelasting ontvangen
Op je bekeuring of naheffingsaanslag parkeerbelasting staat aangegeven hoe je bezwaar kunt maken.
Kan er een parkeerverbod komen in mijn straat?
We zijn terughoudend met het invoeren van een parkeerverbod. De noodzaak beoordelen we op basis van onderzoek over de doorstroom en de verkeersveiligheid.
Algemene vragen over verkeer
Onvoldoende voorrang krijgen, terwijl er wel een voorrangssituatie is
Er is verschil tussen voorrang hebben en voorrang krijgen. Er zijn verkeersregels die maken dat je in bepaalde situaties voorrang moet verlenen. Als u volgens de regels voorrang zou moeten krijgen, maar de ander geeft u geen voorrang, dan mag u geen voorrang nemen. De rol van de gemeente is om duidelijk te maken welke regels waar gelden. Vindt u een voorrangssituatie onduidelijk aangegeven? Dan kunt u dit bij ons melden via Fixi.
Voorrang van (brom)fietsers
U moet aan alle bestuurders (zoals auto’s, fietsers, bromfietsers, ruiters, begeleiders van vee) die van rechts komen voorrang geven. Dit moet altijd, behalve als er een voorrangsregeling geldt.
Er zijn (extra) snelheid remmende maatregelen nodig in mijn straat
Het aanleggen van snelheidsremmende maatregelen, zoals een verkeersdrempel kost veel geld. Daarom doen we dat vooral bij groot onderhoud. Wij kijken dan ook wat de wensen van de bewoners zijn.
Er wordt in mijn straat te hard gereden
Het aanleggen van snelheidsremmende maatregelen, zoals een verkeersdrempel kost veel geld. Daarom doen we dat vooral bij groot onderhoud. Wij kijken dan ook wat de wensen van de bewoners zijn.
De maximale snelheid per weg wordt aangegeven door bebording en de manier waarop de weg is ingericht. Het overschrijden van deze maximale snelheid is gedrag van de automobilist. Om automobilisten bewust te maken van de snelheid die zij rijden, kunt u een aanvraag doen voor een snelheidsdisplay. Voor buurtacties kunt u kijken op de website van Veilig Verkeer Nederland.
Kan er een spiegel geplaatst worden in mijn straat?
In de gemeente Heerenveen, en vrijwel overal in Nederland, worden geen verkeersspiegels meer geplaatst, omdat hier veel nadelen aan zitten. Spiegels zorgen vaker voor gevaar dan dat het gevaarlijke situaties voorkomt. Rijsnelheden en afstanden zijn via een spiegel moeilijk in te schatten en ook fietsers en voetgangers zijn, zeker bij slecht weer, niet goed te zien.
Er is gemeente eigendom kapot/defect, beklad of omgedraaid
Meldingen van kapotte, bekladde of gedraaid gemeente-eigendommen kunnen geplaatst worden op Fixi onder Vandalisme/Graffiti.
Hoe lang duurt het voordat ik een antwoord van de gemeente krijg?
We proberen binnen vijf dagen antwoord te geven op uw vraag. Soms hebben we meer tijd nodig om dingen uit te zoeken zodat we uw vraag goed kunnen beantwoorden. In dat geval kan het wat langer duren. Wij informeren u hierover.
Het groen belemmert het zicht waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.
Deze plek kunt u melden via Fixi onder categorie Groen.
Kan er een paaltje komen tegen auto’s op het fietspad?
Paaltjes en hekjes op voet- en fietspaden zijn niet wenselijk. Ze veroorzaken veel eenzijdige ongevallen bij voetgangers en fietsers. Ook staan ze in de weg als brandweer en ambulance er langs moeten, of mensen met een fysieke beperking of kinderwagens.
Kan er een extra verkeersbord komen om een verkeersituatie te verduidelijken?
We zijn voorzichtig met het plaatsen van extra verkeersborden, omdat we willen voorkomen dat er te veel verkeersborden langs de weg staan. Dat zorgt voor een rommelig en onduidelijk beeld.