Tegemoetkoming kosten medisch afval door een chronisch ziekte of handicap

Is in uw huishouden sprake van een chronische ziekte of handicap? Dan heeft u misschien te maken met extra kosten door medisch afval zoals incontinentie-, stoma- of dialysemateriaal of vocht-/ infuuszakken. Dit betaalt u via de kwartaalfactuur voor afval. Vanaf 2020 vergoedt de gemeente Heerenveen de helft hiervan.

Hoe werkt het?

Staat de rekening of pakbon van het medisch materiaal op uw naam? Dan krijgt u vanaf 2020 een korting van 50% op de afvalfactuur die u elk kwartaal ontvangt.

Aanvragen

De tegemoetkoming vraagt u hier aan via het online formulier. Hiervoor heeft u DigiD nodig en de digitale factuur of pakbon die op uw naam staat.

Heeft u vragen?

En staan ze niet in het lijstje met veel gestelde vragen?

We helpen u graag persoonlijk via telefoonnummer 14 0513.

Nee, dat hoeft niet. Dit loopt automatisch door.

  • Telefonisch via nummer 14 0513
  • Per mail naar: gemeente@heerenveen.nl t.a.v. afdeling Belastingen
  • Via een briefje naar: gemeente Heerenveen, t.a.v. afdeling Belastingen, antwoordnummer 1, 8440 VB Heerenveen

Nee. De aanvraag geldt voor nu en de toekomst.

Nee, dat hoeft niet. Ook hoeft u niet voor elk kwartaal een nieuwe aanvraag te doen. Eén keer aanvragen is genoeg.

Voor bewoners van (zorg)instellingen. Dan wordt het medisch afval afgevoerd als bedrijfsafval.

Huishoudens in de gemeente Heerenveen waar sprake is van een chronische ziekte of handicap. En die daardoor extra kosten hebben door medisch afval zoals incontinentie-, stoma- of dialysemateriaal of vocht-/ infuuszakken. De tegemoetkoming geldt zolang de gebruiker in een huis woont waar betaald moet worden voor afval (afvalstoffenheffing).