Beschermd: Parkeren


Betaaltijden
De gemeente Heerenveen kent de volgende betaaltijden:
Weekdag | Betaaltijden |
---|---|
Maandag | 09.00 – 20.00 uur |
Dinsdag | 09.00 – 20.00 uur |
Woensdag | 09.00 – 20.00 uur |
Donderdag | 09.00 – 21.00 uur |
Vrijdag | 09.00 – 20.00 uur |
Zaterdag | 09.00 – 20.00 uur |
Buiten deze tijden en op nationale (officiële) feestdagen parkeert u gratis, dit geldt ook voor de Geerts Willigengarage.
Tarieven
De gemeente Heerenveen is ingedeeld in meerdere deelgebieden. Parkeergeld bent u verschuldigd in het centrum van Heerenveen en een gedeelte van de schil dat direct op het centrum aansluit. De tarieven in de Geerts Willigengarage zijn gelijk aan het geldende straatparkeertarief, u kunt daar achteraf betalen. Er is permanent cameratoezicht.
Tijd | Tarief |
---|---|
1 uur | € 1,80 (afgerekend per 10 minuten) |
2 uur | € 3,60 (afgerekend per 10 minuten) |
4 uur | € 7,20 (afgerekend per 10 minuten) |
dagtarief (straat) | € 9,00 |
dagtarief (Geerts Willigen) | € 7,00 |
Het P+R gebied ligt aan de achterzijde van het NS station. Voor P+R is een tarief verschuldigd van € 2,50 voor 4 uur parkeren met een maximum dagtarief van € 5,00. Op het P+R terrein bestaat tevens de mogelijkheid om een dagkaart voor meerdere dagen tegelijk te kopen.
Betalingsmogelijkheden
Op straat kan zowel contant als met belparkeren als (bij enkele automaten) met Tap & Go betaald worden. In de Geerts Willigengarage kunt u bij beide betaalautomaten contant betalen, pinnen en gebruik maken van belparkeren.


Het centrum van Heerenveen is autoluw. Dit betekent dat bepaalde straten en gebieden in het centrum alleen toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers en andere niet gemotoriseerde voertuigen. Meer informatie daarover vind u op de pagina over het autoluwe centrum.
Ontheffing aanvragen
Wilt u een ontheffing aanvragen, wijzigen of verlengen? Dit kan op twee manieren:
- Online via het Digitale Parkeerloket. Hiervoor heeft u Digid of eHerkenning nodig.
- Op locatie tijdens de openingstijden van het parkeerloket (maandag t/m vrijdag van 09:00 – 12:00). Het loket bevindt zich op verdieping -1 in de Geerts Willigen parkeergarage.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik een ontheffing aanvragen?
Voor het aanvragen, wijzigen of verlengen van een ontheffing gaat u naar het Digitaal Parkeerloket. Hiervoor heeft u Digid of eHerkenning nodig.
Hoe werkt het camerasysteem?
Rijdt u langs de camera, dan scant de camera het kenteken van uw voertuig. Heeft u een ontheffing, dan gebeurt er verder niets. De scan bewaart de gemeente niet. Herkent het systeem uw kenteken niet als ontheffing houder, dan ontvangt u een bekeuring via het CJIB.
Hoe is de privacy van de personen in de voertuigen en van voorbijgangers geregeld?
De camera maakt alleen een foto van het kenteken van het voortuig wat langs de camera rijdt. Voetgangers en (snor)fietsers worden bij een passage niet geregistreerd. Gegevens die niet nodig zijn voor de handhaving van het verkeer worden verwijderd. Heeft u een ontheffing en rijdt u langs de camera? Uw foto wordt dan direct verwijderd.
Rijdt u langs de camera maar heeft u geen ontheffing? Dan wordt de foto bewaard. Personen op de foto worden onherkenbaar gemaakt. Alleen de gegevens (kenteken en foto) worden 5 jaar bewaard. Dit is de wettelijk verplichte bewaartermijn van het Openbaar Ministerie. Overtredingen die door het systeem worden vastgelegd worden door een BOA beoordeeld. Deze gegevensverwerking met de kentekencamera’s voldoet aan de eisen van de privacywetgeving AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Wanneer mag ik laden en lossen?
Het centrum is alleen voor laden en lossen toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer van maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur tot 12.00 uur en op zaterdag van 7.00 uur tot 10.00 uur.
Wat kost een ontheffing?
Aan de afgifte van een ontheffing zijn geen kosten verbonden.




Parkeergarage Geerts Willigen heeft verschillende abonnementen voor bezoekers, bewoners en bedrijven. Meer informatie over het aanvragen of verlengen van een abonnement leest u op het Digitaal Parkeerloket.


Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de Parkeerservice:
Wat moet ik doen als ik tijdelijk een andere kenteken heb?
U kunt wijzigingen snel en eenvoudig doorvoeren via het digitale parkeerloket. Doorgevoerde wijzigingen zijn direct van kracht.
Wens u liever naar de Parkeerservice te komen, neem dan de onderstaande documenten mee:
- kentekenbewijs deel II/tenaamstellingbewijs IB
- geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- indien u niet de eigenaar bent van de auto (bijvoorbeeld bij lease- of bedrijfsauto’s) dient u aanvullend op bovenstaande documenten een (berijders)verklaring van uw werkgever en/of leasemaatschappij nodig
Welke documenten dienen overlegd te worden indien ik gebruik maak van een leenauto van een garage?
Online
Parkeervergunningen worden in Heerenveen uitgegeven op kenteken. Bij een leenauto van de garage kunt u via het digitale parkeerloket of bij de Parkeerservice tijdelijk uw kenteken wijzigen. Doet u het https://parkeren.heerenveen.nl/Account/LogOn?ReturnUrl=%2fdigitaal dan is de wijziging direct van kracht.
Aan de balie
Kiest u ervoor om naar de balie van de Parkeerservice te komen neem dan de volgende documenten mee:
- kentekenbewijs deel II/tenaamstellingbewijs IB van de tijdelijke leenauto
- een verklaring van de eigenaar van de leenauto waaruit blijkt dat het tijdelijke leenauto betreft
- geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- indien u niet de eigenaar bent van de auto (bijvoorbeeld bij lease- of bedrijfsauto’s) heeft u ook aanvullend een (berijders)verklaring van uw werkgever en/of leasemaatschappij nodig
Is het toegestaan om bij een tijdelijk andere auto (bv. leenauto) een briefje bij de parkeervergunning in die auto te leggen?
Nee, dat is niet toegestaan.
Mag ik mijn parkeervergunning ook kopiëren?
Parkeervergunningen zijn waardepapier en voorzien van meerdere beveiligingen. (Foto)kopiëren, namaken of anderszins manipuleren wordt beschouwd als valsheid in geschrifte (misdrijf art. 225 Wetboek van Strafrecht). Er wordt in voorkomende gevallen altijd aangifte doen bij de politie.
Hoeveel vergunning-gebieden kent Heerenveen?
Heerenveen is onderverdeeld in 7 (hoofd)deelgebieden:
- Centrum
- Schil (onderverdeeld in Schil Noord, Oost, Zuid en West)
- Vergunninggebied 1 (alleen vergunninghouders)
- Vergunninggebied 2 (alleen vergunninghouders)
- Stationsgebied 1 (alleen vergunninghouders)
- Stationsgebied 2 (alleen vergunninghouders)
- Plan Nijehaske (alleen vergunninghouders)
Hoeveel restitutie ontvang ik als ik mijn vergunning beëindig?
U ontvangt geen restitutie bij vroegtijdige beëindiging.
Is het mogelijk om mijn parkeervergunning tussentijds te beëindigen? Zo ja, hoe doe ik dat?
Wanneer u uw parkeervergunning wilt beëindigen, dan kunt u dat eenvoudig doen via het digitale loket. De beëindiging is dan direct van kracht.
Hoe meld ik mijn bezoek aan?
Bezoek aanmelden
U kunt uw bezoek aanmelden via een beveiligde mobiele website. Nadat u een bezoekersvergunning heeft aangevraagd en betaald, ontvangt u een login. Hiermee kunt u uw bezoek eenvoudig aan- en afmelden.
Het aanmelden gebeurt op basis van het kenteken. Dit wordt alleen gebruikt om te controleren of er een geldig parkeerrecht is. De kentekens worden niet opgeslagen of bewaard.
U kunt in uw eigen account kentekens opslaan. Dit maakt het aan- en afmelden sneller en makkelijker. De gemeente Heerenveen, handhavers, InPublic en de softwareleverancier hebben geen toegang tot deze gegevens.
Is mijn parkeervergunning ook geldig in de blauwe zone?
Nee, uw parkeervergunning is niet geldig in een blauwe zone. Als u in de blauwe zone parkeert dient u een parkeerschijf te gebruiken of heeft u ontheffing nodig. Of u daarvoor in aanmerking komt ziet u in het digitale parkeerloket.
Is mijn parkeervergunning geldig in heel de gemeente Heerenveen?
Nee, uw parkeervergunning is alleen geldig in het gebied/zone waarvoor de parkeervergunning is verleend.
Moet het kenteken op de parkeervergunning altijd overeenstemmen met de auto?
Ja, parkeervergunningen worden uitgegeven én gecontroleerd op kenteken; hierop worden geen uitzonderingen gemaakt. In alle andere gevallen moet u een parkeerkaartje kopen bij een ticketautomaat.
Is het toegestaan om iemand machtigen om een parkeervergunning aan te vragen?
Nee, inloggen geschiedt via DigiD en is persoonlijk.
Hoe kan ik een parkeervergunning aanvragen?
U kunt een parkeervergunning digitaal via het digitale parkeerloket of bij Parkeerservice Heerenveen in parkeergarage Geerts Willigen aanvragen. Om een vergunning aan te kunnen vragen heeft DigiD of e-Herkenning nodig. Meer informatie kunt u lezen op de tegel over Parkeervergunningen.
Ben ik parkeerbelasting verschuldigd als ik volledig elektrisch rijd?
Ja, per 1 januari 2021 geldt betaald parkeren voor alle voertuigen. Daarmee ook alle e-voertuigen, ook indien u aan de oplader staat.
Algemene vragen over parkeren:
Er zijn te weinig parkeerplaatsen in mijn straat of wijk
Bij het inrichten van openbaar gebied houden we rekening met verschillende belangen. Denk aan de leefbaarheid, klimaatverandering en een groene omgeving. Extra parkeerplaatsen gaan vaak ten koste van groen en/of speelplekken. Daarom is de gemeente terughoudend bij het aanleggen van extra openbare parkeerplaatsen. Bij groot onderhoud bekijken we de parkeersituatie opnieuw.
Er staat een auto voor mijn uitrit geparkeerd
U mag niet voor een in- of uitrit parkeren. Andere weggebruikers kunnen de uitrit dan niet gebruiken. Wilt u dat er onmiddellijk actie wordt ondernomen, neem dan contact op met de politie (0900 8844).
Er staat een auto op de stoep geparkeerd
Een stoep is bedoeld voor de voetganger, auto’s mogen hier niet op parkeren. Zorgt dit voor gevaarlijke situaties, neem dan contact op met de politie (0900 8844).
Ik heb een bekeuring of naheffingsaanslag parkeerbelasting ontvangen
Op je bekeuring of naheffingsaanslag parkeerbelasting staat aangegeven hoe je bezwaar kunt maken.
Kan er een parkeerverbod komen in mijn straat?
We zijn terughoudend met het invoeren van een parkeerverbod. De noodzaak beoordelen we op basis van onderzoek over de doorstroom en de verkeersveiligheid.


Is de parkeeroverlast buiten het centrum van Heerenveen? Dan kunt u een melding doen via de website Fixi Is er sprake van een acute gevaarlijke situatie? Bel de politie, tel: (0900) 8844.




Bezoekersvergunningen
Heeft u een parkeervergunning? Dan kunt u online een bezoekersvergunning aanvragen via het Digitale Parkeerloket. Na de aanvraag ontvangt u een meldcode en pincode. Daarmee kunt u uw account op de website Bezoekersparkeren.heerenveen.nl activeren. Via deze website kunt u eenvoudig uw bezoek op basis van een kenteken aan- en af melden.
Let op: In het centrum kunt u geen bezoekersvergunning aanvragen.




In Heerenveen moet u parkeergeld betalen om de stad bereikbaar en veilig te houden. Dit heet parkeerbelasting.
Betalen
U mag parkeren als u betaald heeft. Dit kan op drie manieren:
- Via belparkeren
- Door een parkeerticket te kopen bij een automaat
- Met een geldige parkeervergunning
Parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart
Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart? Dan mag u gratis parkeren in de hele gemeente. Leg de kaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit van uw auto.
Controle en boetes
De gemeente controleert zes dagen per week of mensen betaald hebben. Dit wordt gedaan door parkeerwachters. Heeft u niet betaald of staat uw auto langer dan de betaaltijd? Dan krijgt u een boete (naheffingsaanslag). De boete bedraagt € 80,60. Dit bedrag bestaat uit:
- € 1,80 voor één uur parkeren
- € 78,80 voor de naheffingsaanslag (per 1 januari 2025)
U kunt de boete binnen 96 uur met pin betalen bij de publieksbalie in de Geerts Willigen parkeergarage.
Wat gebeurt er als u niet op tijd betaalt?
Als u de boete niet binnen 96 uur betaalt, krijgt u een brief van Cannock Chase Public. Dit bedrijf regelt de betalingen voor de gemeente. De brief bevat een nieuwe betaalinstructie. Let op: de brief heeft geen gemeentelijk logo. Deze herinnering kost € 9,00 extra.
Betaalt u daarna nog niet? Dan krijgt u een dwangbevel van de belastingdeurwaarder. Dit kost € 45,00 extra. Blijft betaling uit? Dan kan de gemeente beslag leggen op uw spullen, salaris of bankrekening.
Bezwaar maken
Wilt u bezwaar maken op een opgelegde boete? Dat kunt u doen op het Digitale Parkeerloket.


Wilt u bezwaar maken op een opgelegde naheffingsaanslag? Dat kunt u doen op het Digitale Parkeerloket.




Als u door een lichamelijke beperking niet meer dan honderd meter zelfstandig kunt lopen, kunt u bij de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aanvragen.
Heeft u een handicap en een auto? Dan kunt u ook een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente.

