Uittreksel BRP
Hebt u een bewijs nodig dat u staat ingeschreven bij de gemeente Heerenveen? Vraag dan een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP) aan.
Wat is BRP?
De Basisregistratie personen (BRP) bevat persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont of gewoond heeft. De overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, ID-kaart of rijbewijs te maken. Ook gebruikt de overheid de BRP om te weten wie er mogen stemmen bij verkiezingen en bij het verstrekken van uitkeringen. In de BRP staan uw persoonsgegevens zoals:
- uw naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland
- uw verblijfplaats (adres)
- uw burgerservicenummer (BSN)
- uw ouders
- uw nationaliteit en eventueel uw verblijfsrecht
- uw huwelijk of geregistreerd partnerschap
- uw kinderen
- uw reisdocumenten
- uw kiesrecht
Wat staat er op het uittreksel BRP?
Op het uittreksel van de BRP staan altijd uw naam, adres, geboortedatum en geboorteplaats. Als u het uittreksel aanvraagt, kunt u aangeven of er meer gegevens op moeten staan zoals de adressen waar u hebt gewoond of uw burgerlijke staat. Welke gegevens u nodig hebt, hangt af van uw situatie.
Aanvragen
Een uittreksel BRP kunt u eenvoudig met een online formulier aanvragen. Hiervoor is DigiD nodig. Zie voor meer informatie: wat is DigiDWij sturen u het uittreksel van de BRP toe binnen vijf werkdagen nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen.
Wat neemt u mee?
- uw geldig identiteitsbewijs
Machtigen
Als u niet zelf naar het gemeentehuis kunt komen, kunt u iemand anders vragen om het uittreksel voor u aan te vragen. Dat doet u door diegene te machtigen. U geeft de gemachtigde een brief mee waarin u toestemming verleent om het uittreksel af te halen of u vult samen het machtigingsformulier (PDF 262 kB) in.Wat neemt de gemachtigde mee?
- uw machtigingsbrief of het ingevulde formulier
- een kopie van uw geldig identiteitsbewijs
- het eigen geldig identiteitsbewijs