Melding, klacht of bezwaar

Wilt u een melding doen, heeft u een klacht, wilt u bezwaar aantekenen of wilt u een zienswijze indienen? Of wilt u een tip of een compliment geven? Kies hieronder de situatie die voor u geldt. Dit helpt ons om u zo snel mogelijk verder te helpen.

Meldingen

Melding openbare ruimte

Ziet u iets in uw buurt dat kapot is, vuil is, niet werkt of overlast geeft? Maak dan een melding via de website Fixi. Bijvoorbeeld van een kapotte lantaarnpaal, slecht wegdek, achtergelaten vaartuigen, loslopende honden of verkeersoverlast. Doe online uw Fiximelding

Bezoek de meest bezochte onderwerpen, of kijk onderaan deze pagina voor meer opties:

Melding overlast of gevaar bedrijven

De gemeentelijke bouw-, brandveiligheid- en milieu-inspecteurs controleren regelmatig of bedrijven zich aan de regels houden. Ervaart u overlast van of door een bedrijf? Of ervaart u een onveilige situatie bij een bedrijf? Neem dan contact op met de gemeente via het formulier Melding overlast bedrijven.

Bekijk voorbeelden van overlast of onveiligheid die u kunt melden via het formulier: 

Milieu

  • Stankoverlast
  • Geluidsoverlast
  • Luchtverontreiniging
  • Bodemverontreiniging
  • Lichthinder
  • Lekkende brandstoftank
  • Bedrijfsafval storten of verbranden
  • Ongedierte
  • Waterverontreiniging

Bouwen

  • Scheuren in constructies
  • Illegale bouwwerkzaamheden
  • Blokkeren van de openbare weg door (bouw)werkzaamheden
  • Hoogte erfafscheiding

Brandveiligheid

  • Overcrowding (verdrukking door mensenmassa)
  • Blokkeren van de nooduitgangen

Als een bedrijf de wet- of regelgeving daadwerkelijk overtreedt, gaat de gemeente over tot handhaving. De gemeente kan uiteindelijk een dwangsom opleggen of bestuursdwang toepassen.


Bekijk de veelgestelde vragen:

Hoelang duurt het?

De gemeente behandelt uw melding meestal binnen 5 werkdagen. Dit betekent niet altijd dat de situatie dan ook opgelost is. Soms is daar meer tijd voor nodig. 

Wat moet ik doen bij spoed?

Gaat het om een spoedeisende overtreding die nu plaatsvindt en die tijdens openingstijden van de gemeente plaatsvindt? Neem contact op met de gemeente Heerenveen via 14 0513 of (0513) 617 617. Gaat het om een spoedeisende overtreding die nu plaatsvindt en die buiten openingstijden van de gemeente plaatsvindt? Neem contact op met de politie via 0900-8844. 

Is de overtreding niet spoedeisend? Geef een melding door via het meldingsformulier. Omschrijf duidelijk waar de melding over gaat. 

Dringende milieuzaken buiten kantooruren?

Neem contact op met de FUMO of bel (058) 212 24 22 (milieualarmnummer). 

Overige meldingen overlast

Bekijk informatie overige meldingen overlast:
Melding schade door de gemeente

Heeft u schade opgelopen en vindt u dat de gemeente daaraan schuld heeft? Bijvoorbeeld door een slecht onderhouden weg of door een aanrijding met een voertuig van de gemeente? Dan kunt u een schadevergoeding aanvragen. Zie hiervoor pagina over schade door gemeente.

Melding overlast buren

Mocht u overlast ervaren adviseren wij u eerst zelf met de veroorzaker te gaan praten. Een veroorzaker is zich vaak niet bewust van de overlast die hij of zij veroorzaakt. Een goed gesprek met de veroorzaker van uw overlast is meestal een prima begin voor het oplossen van uw probleem. Komt u er zelf niet uit? Dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen.

Niet melden bij de gemeente

In de volgende situaties kunt u geen melding bij de gemeente doen:

  • als de overlast veroorzaakt wordt door criminaliteit, verward gedrag of verslaafden. Dit is een melding in het kader van de openbare orde en hiervoor moet u contact opnemen met de politie: 0900 8844.  
  • bij overlast waar de gemeente geen partij in is, zoals bij hemelwateroverlast of het bepalen van de erfgrens. Dit is een privaatrechtelijke aangelegenheid. 
  • van voorwerpen of plekken die niet van de gemeente zijn. Neem dan contact op met de eigenaar. 
Meldpunt verhuur

In de Wet goed verhuurderschap staan regels voor de verhuur van woningen. Deze regels zijn bedoeld om ongewenst gedrag van verhuurders te voorkomen. Als huurder kunt u anoniem een melding doen via ons meldpunt. Dit meldpunt kan ook gebruikt worden voor meldingen over overlast bij kamerverhuur. Wilt u meer weten of een melding maken? Zie hiervoor de webpagina over meldpunt verhuur.

Klacht medewerker of bestuurder

Als gemeente hebben wij regelmatig contact met inwoners en organisaties. Meestal verloopt dit goed. Soms kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over hoe we u hebben geholpen of hoe we hebben gecommuniceerd. Op deze pagina staat hoe u een klacht kunt indienen.

Bezwaar

Bezwaar op een besluit van de gemeente? Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Bijvoorbeeld omdat u een afwijzing heeft gekregen van een vergunning die u had aangevraagd. Of omdat uw buren een vergunning hebben gekregen waar u het niet mee eens bent. Maak dan bezwaar via de pagina Bezwaar maken.

Zienswijze

Wilt u reageren op een ontwerpbesluit van de gemeente Heerenveen? Dan kunt u ons dat laten weten via een zienswijze. Dit is een officiële reactie op een ontwerpbesluit of ontwerpplan. U leest hierover meer op de pagina over Zienswijze.

Tips of compliment

Hebt u een tip, een suggestie of zelfs een compliment? Geef het aan ons door via het formulier Tip of compliment geven.

Geplaatst op 24 december 2024, 09:08 Gewijzigd op 20 juni 2025, 10:49

Nieuws