Overzicht

Wilt u reizen binnen Europa en hebt u een identiteitsbewijs nodig? Daarvoor kunt u meestal een Nederlandse identiteitskaart gebruiken, beter bekend als de ID-kaart. Als u de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u een ID-kaart aanvragen.

Een ID-kaart kunt u gebruiken als:

  • reisdocument: in het buitenland moet u altijd een geldig reisdocument bij u hebben. Dat geldt ook voor kinderen. Een ID-kaart is geldig in een groot deel van Europa.
  • identiteitsbewijs: in Nederland en de meeste andere landen moet u altijd een geldig identiteitsbewijs bij u hebben.

Waar is de ID-kaart geldig?

De ID-kaart is geldig in de landen van de EU (Nederland, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië en Zweden), en in Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland.

Hoe lang is een ID-kaart geldig?

Tien jaar geldig
Als u jonger dan 18 jaar bent: vijf jaar geldig

Aanvragen

Een ID-kaart vraagt u aan bij de gemeente. U regelt het in het gemeentehuis.

Wat neemt u mee?

  • alle paspoorten en ID-kaarten die u hebt, ook al zijn ze verlopen
  • een recente, goed gelijkende pasfoto die voldoet aan alle eisen
  • als u een dubbele nationaliteit hebt: uw buitenlandse reisdocument
  • als u uw ID-kaart kwijt bent: de ingevulde verklaring van vermissing van de gemeente
  • als u jonger bent dan 12 jaar: toestemming van alle gezaghouders, één ouder of gezaghouder moet mee voor de aanvraag. Toestemming kan via het ingevulde formulier Toestemming voor minderjarige kinderen (PDF 63 kB).
  • als u een ID-kaart voor uw kind of kinderen aanvraagt: kind moet mee

Kosten

  • €50,65
  • €28,60 (tot 18 jaar)

U betaalt bij de aanvraag in het gemeentehuis.

Afhalen

Vijf werkdagen na uw aanvraag kunt u uw ID-kaart afhalen in het gemeentehuis. Als u bij de aanvraag uw mobiele telefoonnummer of uw e-mailadres hebt gegeven krijgt u van ons een SMS of e-mail zodra de nieuwe ID-kaart klaar ligt.

ID-kaart kwijt?

Bent u uw ID-kaart kwijtgeraakt in Nederland?

Vul dan zo snel mogelijk een verklaring van vermissing in bij de gemeente. U hoeft geen aangifte bij de politie meer te doen. U kunt met een digitaal formulier (inloggen met DigiD) een vermissing doorgeven of het zelf doen bij de gemeente. De vermissing wordt (inter)nationaal geregistreerd, zodat misbruik van uw document wordt voorkomen. Een nieuw ID-kaart moet u persoonlijk aanvragen. Dit kan tijdens onze openingstijden of u kunt een afspraak maken.

ID-kaart kwijtgeraakt in het buitenland?

Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. De politie maakt een proces-verbaal op. Vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij de Nederlandse ambassade of consulaat. Daarop reist u terug naar Nederland. Vul daarna zo snel mogelijk een verklaring van vermissing in bij de gemeente. Zo voorkomt u misbruik van uw ID-kaart.

Snel reisdocument nodig?

Hebt u snel een reisdocument nodig? Vraag om een spoedprocedure als u een nieuwe ID-kaart aanvraagt. Lukt het niet op tijd, dan kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.

ID-kaart teruggevonden?

Hebt u een ID-kaart als vermist aangegeven en vindt u hem terug? Dan moet u hem inleveren bij de gemeente. U kunt hem niet meer gebruiken. Hij is niet meer geldig.