Van der Valk hotel
In 2019 heeft de gemeenteraad gekozen voor de vestiging van een Van der Valk Hotel aan de Oranje Nassaulaan en de oprit naar de A32. Het plan is om een hotel te bouwen met 140 kamers. Daarnaast komt er een congrescentrum met vergaderzalen, een restaurant, bar en terras en minimaal 222 parkeerplaatsen. Op deze pagina vindt u informatie over de stand van zaken en het vervolgproces.
Stand van zaken
Koopovereenkomst is ondertekend
Wethouder Jaap van Veen en de heer Paul van der Valk hebben eind november 2023 hun handtekening gezet onder de koop-/ realisatieovereenkomst. Hierin staan onder meer afspraken over de verkoop van de grond en welke stappen er gezet moeten worden om uiteindelijk een omgevingsvergunning voor het bouwen van het hotel te kunnen verlenen.
Keuze voor lage variant
In januari 2022 besloot de gemeenteraad, mede op basis van inbreng vanuit de omgeving, voor de lage variant van het hotel. Hiermee is de keuze gemaakt voor een langgerekt gebouw van ongeveer 30 meter hoog, parallel aan de Oranje Nassaulaan. Onderaan deze pagina vindt u bij ‘bouwvolume & architectuur’ een situatietekening en voorlopige impressies van het gebouw. Ook staat hier informatie over het te realiseren programma.
Wijziging positie van het hotel
Bij de uitwerking van het plan naar een bestemmingsplan bleek dat het hotel te dicht op een naastgelegen gasleiding lag. Na onderzoek en inwinnen van aanvullend advies van onder andere de Veiligheidsregio is gebleken dat het veiligheidsrisico wat hierdoor ontstond relatief makkelijk kan worden verkleind door het hotel circa 30 meter op te schuiven naar het oosten. De positie van het hotel zal in de verdere uitwerking van de plannen daarom anders zijn dan de positie van januari 2022.
Op de kaart ziet u de oorspronkelijke naast de nieuwe positie. Klik op de afbeelding om deze te vergroten
Vervolgproces
Start inspraakprocedure
Dit jaar (2024) start de procedure tot wijziging van het omgevingsplan. Van der Valk organiseert in samenwerking met de gemeente hiervoor een bijeenkomst voor omwonenden en belanghebbenden. Naar verwachting zal dit na de zomer zijn. We waren voornemens de bijeenkomst al eerder in het jaar te organiseren, echter dit moment bleek te vroeg. Op een aantal punten, zoals de architectuur en ontsluiting van het gebouw was nog onvoldoende duidelijkheid om u goed te kunnen informeren.
Tijdens de bijeenkomst worden de plannen en het schetsontwerp gepresenteerd en toegelicht. Dit is de formele start van de inspraakprocedure.
Start van de bouw
In de koop-/realisatieovereenkomst zijn termijnen opgenomen waarbinnen de wijziging op het omgevingsplan onherroepelijk moet zijn en binnen hoeveel tijd daarna gestart moet zijn met de start van de bouw. Uitgaande van de maximale termijnen start de bouw uiterlijk op 1 januari 2029. Beide partijen hebben afgesproken zich in te spannen om de start van de bouw eerder mogelijk te maken.
Het project bestaat op hoofdlijnen uit de volgende onderdelen:
- Kamers: maximaal 140
- Congrescentrum (vergader- en werkplekken): maximaal 1000 m2 bvo
- Restaurant: maximaal 800 m2 bvo
- Bar: maximaal 150 m2 bvo
- Terras: maximaal 200 m2 bvo
- Parkeerplaatsen: minimaal 222 (gebaseerd op Parkeerberekening (PDF 233 kB)
- 1 (bedrijfs)woning voor bewoning door de exploitant, opgenomen in het gebouw.