Gebiedsvisie A32
Rond de snelweg A32 liggen verschillende ontwikkelgebieden waar de komende jaren woningbouw, maar ook andere functies worden gerealiseerd. Gemeente Heerenveen is gestart met het maken van een overkoepelende gebiedsvisie voor de gehele A32 zone. Daarin moet duidelijk worden welke kansen en mogelijkheden de ontwikkellocaties bieden en hoe deze onderling afgestemd worden.
Waar is de A32 zone?
In de jaren ’90 is de snelweg A32 aangelegd. Daarmee is een gebied ontstaan tussen de snelweg en de bestaande plaats Heerenveen. Hier vinden we bijvoorbeeld het Abe Lenstrastadion en verschillende kantoren. Daarnaast zijn er ook veel locaties waar nog ontwikkeling kan plaatsvinden. De gebiedsvisie A32 zone gaat over het gebied vanaf de OSG Sevenwolden in het noorden tot aan de afslag Oranjewoud in het zuiden, langs beide zijden van de snelweg.
Klik op de kaart om deze te vergroten.
Wat is een gebiedsvisie?
In de gebiedsvisie voor de A32 zone beschrijven we een overkoepelende visie voor de ontwikkeling van het gehele gebied voor de komende 15 jaar. Je kunt daarbij denken aan woningbouw, nieuwe fietsroutes, verkeer en inrichting van de openbare ruimte. Daarnaast geven we meer richting aan de invulling van de ontwikkellocaties. Waar kunnen bijvoorbeeld appartementen worden gebouwd en waar juist niet. Het vormt de rode draad bij uitwerking van ruimtelijke plannen.
Belangrijke thema’s
In de gebiedsvisie staan een aantal belangrijke thema’s voor het gebied waar nadrukkelijk aandacht voor is. Klik op de tegels onderaan deze pagina voor het thema waarover u meer informatie wilt.
Planning
Op 26 juni en 3 juli waren er informatiebijeenkomsten. Zie voor meer informatie de presentatie Bewonersavonden Concept Gebiedsvisie A32 (PDF 37 MB). Alle reacties op de concept-gebiedsvisie worden verzameld. In de weken daarna maken we een verslag waarin we alle binnengekomen reacties beoordelen en kijken of en hoe we de visie aan moeten passen.
Besluitvorming
De aangepaste versie wordt na de zomer van 2024 samen met het verslag aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad voorgelegd.
Contact
Heeft u vragen over de concept-gebiedsvisie? Dan kunt u deze stellen aan Corina Neelis, projectleider gemeente Heerenveen via e-mail: gebiedsvisieA32@heerenveen.nl of telefonisch via het algemene nummer 14 0513.


Het doel is om de groenstructuur te versterken. Dit doen we door bestaande groene plekken mooier te maken en met elkaar te verbinden. We willen ook nieuwe groene plekken toevoegen. Zo spelen we in op klimaatadaptatie en vergroten we de biodiversiteit.
Landschap – een groen fundament voor Tuinstad Heerenveen
Met het landschappelijk raamwerk bouwen we voort op bestaande groenstructuren en historische dragers en leggen we het fundament voor versterking van een unieke tuinstedelijke karakter van Heerenveen.
Bestaande kwalitatieve groenstructuren zoals het Hepkema’s Bos, de Oude Thialf en de groene bufferzones langs de A32 worden verbonden door bestaande en nieuwe verbindingen, waardoor een samenhangend groen netwerk ontstaat met unieke plekken die elkaar versterken.
Naast de recreatieve functie draagt het groene fundament bij aan het verminderen van hittestress en het vergroten van biodiversiteit en fungeert het als waterbuffer.
Raamwerk landschap
Een groen fundament voor ontwikkeling
- Verknoping Hepkema’s Park met woonbuurten door vergroening Schans, Kastanjelaan, Van Maasdijkstraat, Pastorielaan.
- Afleesbaar maken van historische structuur Pastorielaan.
- Versterken routing Pastorielaan met buitengebied Saturnus.
- Inrichting Hepkema’s Park en vergroten biodiversiteit Hepkema’s Park.
- Herprofileren en vergroenen oost-westroutes Heideburen, verbinding Centrum-Noordplot, Atalantastraat en Het Palet.
- Verbinden groenstructuur Karst de Jongweg met noordflank door brug over Schoterlandse Compagnonvaart.
- Versterken groenstructuur A32.
- Continueren bosstructuur.


Het gebied biedt volop kansen om woningen te bouwen voor verschillende doelgroepen. Er is plaats voor bouw van appartementen dicht bij de voorzieningen van het centrum. Ook is er ruimte voor huizen met een tuin in een groene omgeving. Naast woningbouw liggen er ook kansen voor bedrijvigheid in de A32 zone.
Woningbouw – ontwikkeling koppelen aan versterking
De A32-zone kan een belangrijke bijdrage leveren aan de woningbouwopgave waar Heerenveen voor staat. De diversiteit van het hele visiegebied biedt kansen voor unieke woningbouwontwikkelingen die ieder op eigen manier een aanvulling zijn op de bestaande woningbouwvoorraad van Heerenveen.
Door te verdichten op de juiste plaatsen kan daarnaast optimaal gebruik worden gemaakt van het bestaande OV- en wegennetwerk. Ook kan het centrum van Heerenveen door een logische positionering van de nieuwe woningen profiteren van de nieuwe bewoners.
Elke ontwikkellocatie krijgt een eigen karakter en daarmee aantrekkingskracht voor verschillende doelgroepen. In de locaties waar in de huidige situatie het groen al royaal aanwezig is, kunnen groene woongebieden worden gemaakt. Het robuuste landschap in de noordflank heeft de potentie om uit te groeien tot lommerrijke, rustige woonbuurt. Het groen aan de oostzijde van de A32 is direct gekoppeld aan het buitengebied en Skoatterwald. Meer suburbane luwe woonbuurten voor bijvoorbeeld gezinnen is daar dan ook passender. De ontwikkellocaties rond de KR Poststraat, waaronder de Noordplot zullen vanwege hun centrale ligging ontwikkeld worden als groenstedelijke stadsbuurten met reuring.
Woonmilieus – Iedere locatie een verrijking voor Heerenveen
De A32-zone is een divers en afwisselend gebied. Dit biedt kansen voor verrijking van de bestaande woonmilieus in Heerenveen. Elke ontwikkellocatie krijgt een eigen karakter en daarmee aantrekkingskracht voor verschillende doelgroepen. In de locaties waar in de huidige situatie het groen al royaal aanwezig is, kunnen groene woongebieden worden gemaakt. Het robuuste landschap in de noordflank heeft de potentie om uit te groeien tot lommerrijke, rustige woonbuurt.
Het groen aan de oostzijde van de A32 is direct gekoppeld aan het buitengebied en Skoatterwald. Meer suburbane luwe woonbuurten voor bijvoorbeeld gezinnen is daar dan ook passender. De ontwikkellocaties rond de KR Poststraat, waaronder de Noordplot zullen vanwege hun centrale ligging ontwikkeld worden als levendige stadsbuurten met reuring.
Met de bouw van de verschillende woonmilieus geven we invulling aan de ambities zoals opgenomen in de gemeentelijke Woonvisie. Zo worden er veel betaalbare woningen toegevoegd waaronder in de sociale huur.
Voor de hoofdstructuur betekent dit onder meer het volgende:
- De Noordplot wordt ontwikkeld als levendig en stedelijke woonbuurt voor bewoners die van reuring houden.
- Bij de andere ontwikkellocaties in het noordelijk deel van de noordflank en aan de oostzijde van de A32 vormt het bestaande landschap de basis voor het woonkarakter.
Raamwerk verstedelijking
Hogere dichtheden op strategische locaties
- 1. Het robuuste landschap in de noordflank heeft de potentie om uit te groeien tot lommerrijke, rustige woonbuurt.
- De Noordplot wordt ontwikkeld als levendig en stedelijke woonbuurt voor bewoners die van reuring houden.
- Het groen aan de oostzijde van de A32 is direct gekoppeld aan het buitengebied en Skoatterwâld. Meer suburbane luwe woonbuurten voor bijvoorbeeld gezinnen is daar dan ook passender.
- Bij de verschillende ontwikkelingen zal rekening moeten worden gehouden met externe veiligheidsfactoren. Zo zal bij alle ontwikkelingen rekening moeten worden gehouden met de geluidsbelasting vanuit de snelwegen.
- Naast geluidsproblematiek dient ook rekening gehouden te worden met de inpassing van de bestaande gasleiding welke langs het Fedde Schurerplein loopt, en ten hoogte van Heideburen en parallel aan de A32 aan de oostzijde.


Het doel is het stimuleren van wandelen, fietsen en het gebruik van openbaar vervoer. Daarnaast blijft ook ruimte voor de auto. In de visie is dit uitgewerkt door het toevoegen van bijvoorbeeld goede loop- en fietsverbindingen. Ook parkeren is een thema in de visie, zowel tijdens voetbalwedstrijden, evenementen als ook op de ontwikkellocaties. Achter de KR Poststraat, ten noorden van de parkeerplaats, komt een (eerst tijdelijke) busremise: een plek waar bussen gewassen, getankt en geparkeerd worden als ze buiten dienst zijn.
Mobiliteit – zorgvuldig evenwicht tussen bereikbaarheid en verblijfskwaliteit
De ontwikkeling van de A32-zone staat voor een complexe uitdaging: verstedelijking moet gekoppeld worden aan een optimale bereikbaarheid en een verbetering van de openbare ruimte. De combinatie van de aanwezigheid van regionale functies in een lokale context maakt het vinden van een balans tussen bereikbaarheid voor verschillende modaliteiten en het realiseren van een aantrekkelijk en gezonde leefomgeving noodzakelijk.
De groei van de A32-zone koppelen we dan ook naar een duurzame transitie naar fiets, voetganger en OV, zonder de autobereikbaarheid uit het oog te verliezen. Een aantrekkelijk en fijnmazig netwerk vormt dan het fundament voor de Gebiedsvisie A32-zone. Dit netwerk opent mogelijkheden voor een aantrekkelijke, gezonde inrichting van de openbare ruimte.
De A32-zone is versnipperd en mist samenhang. Hierdoor is de uitwisseling tussen bewoners, werkenden en bezoekers minimaal. Door meer menging mogelijk te maken tussen wonen, werken en sporten kan het bestaande, en toekomstige, gevarieerde aanbod van programmaonderdelen nog sterker van elkaar profiteren. Zo leggen we de basis voor een divers en levendig gebied waar iedereen welkom is.
Raamwerk fiets
Verknoping van het bestaande netwerk
- Nieuwe verbinding door het Hepkema’s Park tussen Pastorielaan en Fedde Schurerplein.
- De Pastorielaan wordt via de rotonde ten hoogte van de KR Poststraat – Zonnebloemstraat verbonden met de Narcislaan richting Heideburen. De fietsoversteek over de KR Poststraat tussen de Zonnebloemstraat en de Stadionweg komt daarmee te vervallen.
- Nieuwe fietsbrug over de Schoterlandse Compagnonvaart als schakel richting nieuwe fietsroute langs Abe Lenstra Boulevard.
- Nieuwe vloeiende verbinding vanaf de Sportweg met de Domela Nieuwenhuisweg in oostelijke richting.
Raamwerk auto
Een zorgvuldige balans tussen bereikbaarheid en verblijfskwaliteit
Ontsluiting deelgebieden:
- Sevenwolden wordt ontsloten via de Buitenbaan dit zodat deze onafhankelijk te ontwikkelen is.
- KR Poststraat Noord, Pastorielaan en Feanster Rugbyclub worden ontsloten via de Weinmakker, daarmee wordt het wegennetwerk door bestaande buurten niet belast.
- De Noordplot en de Opslach worden ontsloten via De Opslach.
- Bos, Tuin en Dier wordt ontsloten via Het Meer zodat het parkeren geconcentreerd achter op de kavel kan worden ingepast.
- De Wachtkamer wordt ontsloten via de Vitus Bruinsmaweg.
- De Kop van de Middenzone wordt ontsloten via Luytkemeer.
- Van de Valk wordt ontsloten via de Oranje Nassaulaan.
Raamwerk parkeren
Een zorgvuldige balans tussen bereikbaarheid en verblijfskwaliteit
Binnen de A32-zone zijn er verschillende grote parkeervoorzieningen die onder meer worden gebruikt tijdens voetbalwedstrijden en bezoekers van het centrum. Een deel van deze parkeerterreinen liggen op plekken waar op termijn woningen zullen worden gebouwd. Echter zullen er op andere plekken nieuwe parkeerterreinen worden aangelegd. Ook worden bestaande parkeervoorzieningen, met name rond het stadion, verbeterd. Verder wordt het betaald parkeren uitgebreid tot aan de A32.
- Het bestaande parkeerterrein ten noorden van de KR Poststraat komt te vervallen, direct ten zuiden wordt een nieuw – en groter parkeerterrein – gerealiseerd.
- Het parkeerterrein aan de Abe Lenstra Boulevard wordt voor een deel opnieuw ingericht.
- Het bestaande parkeerterrein aan de Noordplot komt te vervallen.
- De kwaliteit, in zowel de zin van toegankelijkheid als bereikbaarheid, van P6 en P8 worden verbeterd.


Heerenveen heeft een sportief karakter. We willen dit versterken door mensen aan te moedigen om meer te bewegen. Het sportstadgebied kunnen we aantrekkelijker maken door openbare sportfaciliteiten toe te voegen. Ook in de buitenruimte van het plangebied kunnen we elementen toevoegen die mensen laten bewegen. Er worden betere verbindingen gemaakt waardoor hardloop- en wandelroutes kunnen ontstaan. Ook het bestaande groen langs de Weinmakker leent zich prima voor beweging en activiteiten in het bos.
Sport en gezondheid – dooradering van sport
Topsport zit met de aanwezigheid van SC Heerenveen en Sportstad in het DNA van de A32-zone. Ondanks de concentratie van een diversiteit aan sportfaciliteiten heeft het gebied eerder de uitstraling van een stenig bedrijventerrein dan die van een topsport campus. Er is veel verharding rond het stadion van SC Heerenveen en in het Sportstad gebied. Met de ontwikkeling van de A32-zone hebben we de ambitie om dit gebied te vergroenen, daarmee aantrekkelijker te maken en meer de uitstraling te geven van een unieke campus waar op verschillende niveaus wordt gesport.
Om het sportieve en gezonde karakter van de A32-zone nog verder te versterken zal ook bij de toekomstige woningbouwontwikkelingen sport en gezondheid centraal staan. Ondanks de aanwezigheid van een diversiteit aan unieke groengebieden mist een samenhangend netwerk.
Bewoners worden daarmee wel gestimuleerd in delen van de A32-zone te wandelen of hardlopen, maar de volledige potentie van het gebied wordt nog niet benut. Een nieuwe samenhangende route door en rond de A32-zone: de Groenblauwe 8 benut de potentie van de A32-zone!
Raamwerk sport en gezondheid
Een zorgvuldige balans tussen bereikbaarheid en verblijfskwaliteit
- De Groenblauwe 8 benut de potentie van de A32-zone. De Groenblauwe 8 loopt via De Fok – Schans – het Hepkema’s Bos – het lint langs de Schoterlandse Compagnonvaart – centrale groenzones van Skoatterwâld – De Oranje Nassaulaan – groenzones langs de Karst de Jongweg.
- Inpassing van openbare buitensport activiteiten in het Hepkema’s park.
- Vergroening wordt in het Sportstad gebied gecombineerd met een herkenbare beeldkwaliteit in zowel de openbare ruimte als de bebouwing. In de toekomst zal het blauw en wit van Heerenveen letterlijk en figuurlijk kleur geven aan de campus. De ontwikkeling van de Noordplot moet de campus een herkenbaar gezicht geven aan de noordzijde. Een belangrijk onderdeel hierbij is de aanleg van een royale, publieke sportfaciliteit in de openbare ruimte. Te denken valt aan een hardloopbaan of skatepark.
- Ruimte voor uitbreiding voetbalfaciliteiten aan de noordzijde van de Anna Giezenweg.


Uitnodiging infobijeenkomst concept gebiedsvisie A32 (PDF 620 kB)