
Vind jij een schone omgeving ook zo belangrijk en kan jouw school of vereniging wel wat extra inkomsten gebruiken? Doe dan mee aan Schoon Belonen Heerenveen. Jullie gaan twee jaar lang zwerfafval opruimen in jullie eigen schoongebied(en) en krijgen hiervoor € 750,- per gebied per jaar. Alle maatschappelijke organisaties in de gemeente Heerenveen mogen zich hiervoor inschrijven.
Hoe werkt het?
Je houdt jullie schoongebied(en) schoon! Dit doe je door samen met jouw vereniging of school twee jaar lang zwerfafval op te ruimen. Je doet het samen! Je organiseert hiervoor minimaal 1x per maand een opruimactie met jouw vereniging of school in jullie schoongebied(en). Per schoongebied ben je hier met elkaar zo’n 75 manuren per jaar mee bezig.Je maakt je opruimactiviteiten steeds voor iedereen zichtbaar! Dit mag via sociale media, nieuwsbrief, etc. Hiermee stimuleer je ook je omgeving om het netjes te houden. Je tekent eenmalig jullie schoongebied(en) in op de kaart van supportervanschoon.nl/kaart
Looptijd: twee jaar
Deelnemers gaan een tweejarige overeenkomst aan vanaf 1 oktober 2020 tot medio augustus 2022. Het is niet mogelijk de overeenkomst automatisch te verlengen. In het voorjaar van 2022 kunnen alle deelnemende organisaties zich opnieuw inschrijven om mee te doen aan Schoon Belonen Heerenveen 2022-2024. Ook aan nieuwe kandidaten wordt deze kans geboden. De aanvang van de nieuwe contractperiode is medio augustus 2022, gelijktijdig met het school- en verenigingsjaar 2022-2023.
Nieuwe deelnemers
Nieuwe deelnemers kunnen tussentijds instappen voor een adoptie tot en met de resterende looptijd van het contract (medio augustus 2022). De verrekening van de financiële vergoeding vindt plaats naar rato van het aantal maanden van deelname. Kijk in de tabel welke schoongebieden nog beschikbaar zijn.
Kaart adoptiegebieden
Op onderstaande kaart zijn de adoptie gebieden aangegeven. Kijk in de tabel daaronder welke schoongebieden nog beschikbaar zijn.Beschikbaarheid
Bij de start van Schoon Belonen Heerenveen in september 2020 zijn al veel schoongebieden geadopteerd. In onderstaande tabel kun je zien welke schoongebieden nog beschikbaar zijn voor adoptie. Kijk op de kaart welk nummer bij je adoptiegebied hoort en vul die in het zoekveld in. Zo zie je direct of je je kan aanmelden voor een schoongebied.
Gebied-nummer | Beschikbaar | Geadopteerd door |
---|---|---|
1 | OBS It Bûtenplak | |
2 | OR OBS Ekke de Haan | |
3 | Fundament iom Plaatselijk Belang Haskerdijken | |
4 | ja | |
5 | ja | |
6 | Protestante Gemeente Akkrum | |
7 | ja | |
8 | Protestante Gemeente Akkrum / It Pakhûs | |
9 | ja | |
10 | ja | |
11 | ja | |
12 | ja | |
13 | OBS It Bûtenplak | |
14 | OBS De Boarne | |
15 | CBS de Finne | |
16 | CBS de Finne | |
17 | Ds Hasperschool | |
18 | KV mid-fryslan/Jansma burdaard | |
19 | KV mid-fryslan/Jansma burdaard | |
20 | ja | |
21 | ja | |
22 | Oudervereniging de Compagnonschool | |
23 | ja | |
24 | ja | |
25 | ja | |
26 | ja | |
27 | Fundament iom Plaatselijk Belang Haskerdijken | |
28 | Fundament iom Plaatselijk Belang Haskerdijken | |
29 | ja | |
30 | ja | |
31 | Sevenaerschool, Nieuwehorne | |
32 | ja | |
33 | ja | |
34 | De Tjongerschool | |
35 | De Tjongerschool | |
36 | Survivalvereniging Pauwenburg | |
37 | Oudervereniging de Compagnonschool | |
38 | ja | |
39 | ja | |
40 | CBS de Hoeksteen | |
41 | ja | |
42 | CBS de Hoeksteen | |
43 | ja | |
44 | ja | |
45 | ja | |
46 | ja | |
47 | Scouting Polaris | |
48 | Fundament iom Plaatselijk Belang Haskerdijken | |
49 | ja | |
50 | ja | |
51 | ja | |
52 | ja | |
53 | ja | |
54 | ja | |
55 | ja | |
56 | Katholieke Oudervereniging van der R.K. Dalton Basisschool Sint Jozef | |
57 | OR OBS Ekke de Haan | |
58 | OR OBS Ekke de Haan | |
59 | CBS het Kompas | |
60 | ja | |
61 | ja | |
62 | ja | |
63 | ja | |
64 | ja | |
65 | OBS De Optimist | |
66 | ja | |
67 | ja | |
68 | ja | |
69 | ja | |
70 | Scouting Polaris | |
71 | Oudervereniging OBS Slingertouw | |
72 | Oudervereniging OBS Slingertouw | |
73 | CBS de Burcht | |
74 | CBS de Burcht | |
75 | ja | |
76 | ja | |
77 | OBS Albertine Agnesschool | |
78 | ja | |
79 | Katholieke Oudervereniging van der R.K. Dalton Basisschool Sint Jozef | |
80 | ja | |
81 | ja | |
82 | CBS De Roerganger | |
83 | CBS De Roerganger | |
84 | ja | |
85 | ja | |
86 | ja | |
87 | ja | |
88 | ja | |
89 | Winterzwemmen Heerenveen | |
90 | Winterzwemmen Heerenveen | |
91 | Winterzwemmen Heerenveen | |
92 | ja | |
93 | ja | |
94 | OBS Albertine Agnesschool | |
95 | CBS Spring! | |
96 | Chr. Brassband Pro Rege | |
97 | ja | |
98 | Oudervereniging OBS Route0513 | |
99 | Oudervereniging OBS Route0513 | |
100 | KindCentrum Skoatterwiis | |
101 | ja | |
102 | ja |
Aanmelden
Scholen en verenigingen die mee willen doen met ‘Schoon Belonen Heerenveen’ kunnen zich via onderstaande button inschrijven.Vragen?
Kijk hieronder bij de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Yfke Hoogland, Regisseur duurzaamheid en afvalinzameling via afval@heerenveen.nl of bel 14 0513.
Iedereen draagt een steentje bij om een zwerfafvalvrije leefomgeving te creëren. Door opschoonacties te organiseren zorgen maatschappelijke organisaties voor minder zwerfafval in de gemeente Heerenveen en geven ze een sterk voorbeeld, want het adopteren van een eigen schoongebied roept verantwoordelijkheidsgevoel op. Ook zet het anderen aan tot denken en dit heeft zo mogelijk een preventieve werking. Tot slot is het een manier die andere mensen over de streep kan helpen om mee te doen en samenwerking te stimuleren.
Gedurende de periode 2018 en 2019 is het zwerfafval met behulp van adoptiegebieden in de gemeente Heerenveen breed aangepakt door particulieren, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Veelal individuele initiatieven hebben geleid tot een schoner Heerenveen.
Door structurele afspraken te maken met maatschappelijke organisaties, is het mogelijk de zwerfafvalaanpak met ‘Schoon Belonen Heerenveen’ nog een stap verder te brengen.
Op maandag 7 september 2020 kunt u zich vanaf 20:00 uur op de website van gemeente Heerenveen www.heerenveen.nl/schoon-belonen inschrijven voor ‘Schoon Belonen Heerenveen’. U ontvangt een bevestiging van uw aanmelding per email. De inschrijvers die zich vóór 16 september 17:00 uur hebben aangemeld, ontvangen een uitnodiging voor de ‘Intekenavond schoongebieden’ op woensdag 16 september 2020.
De overzichtskaart met de indeling van de te adopteren schoongebieden vindt u op de pagina Schoon Belonen. U kunt een eerste en tweede voorkeur aangeven op het digitale inschrijfformulier. Op de intekenavond worden de adoptiegebieden definitief verdeeld.
Er dient minimaal 1 vertegenwoordiger aanwezig te zijn per maatschappelijke organisatie.
Indien er overlappingen zijn in de 1e voorkeur dan wordt tijdens de ‘Intekenavond schoongebieden’ in onderling overleg met elkaar gekeken naar de diverse mogelijkheden. De betrokken inschrijvers dienen gezamenlijk tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan wordt er geloot.
Schoongebieden mogen met elkaar gedeeld worden onder de voorwaarde dat er onderling afspraken worden gemaakt en de gemeente Heerenveen één aanspreekpunt houdt.
Dit zijn scholen, verenigingen en andere samenwerkingsvormen die uit meer dan 1 persoon bestaan en een maatschappelijk doel behartigen zonder winstoogmerk (non-profit). Dit houdt in dat dorps- en wijkbelangen, kerkgenootschappen en andere stichtingen ook in aanmerking komen voor deelname. Onder voorwaarde dat de maatschappelijke organisatie bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd en gevestigd is in de gemeente Heerenveen.
Indien u geen KVK nummer heeft, wordt u niet aangemerkt als maatschappelijke organisatie. Zie ook de vraag: wat wordt verstaan onder een maatschappelijke organisatie.
Alleen maatschappelijke organisaties met een KVK nummer die een deelnemersovereenkomst ‘Schoon Belonen Heerenveen’ aangaan, komen in aanmerking voor de financiële vergoeding van ‘Schoon Belonen Heerenveen’. Als individu komt u niet in aanmerking voor een financiële vergoeding. Als u zich echter aansluit bij schoonmaakactiviteiten van de betreffende maatschappelijke organisatie, dan steunt u hiermee deze organisatie. Vele handen maken licht werk!
Uit ervaring weten we dat in het ene gebied veel meer zwerfvuil ligt dan in het andere gebied. Dit heeft vooral te maken met de aanwezigheid van recreatie, horeca, onderwijs of supermarkten of bijvoorbeeld van doorgaande wandel- of fietsroutes. De vuilere gebieden zijn kleiner, de minder vuile gebieden zijn groter. De benodigde ureninzet om deze gebieden schoon te houden is dan ongeveer gelijk. Daarnaast bevat het ene gebied meer particuliere grond dan het andere. De deelnemers van Schoon Belonen Heerenveen houden alleen de publiek toegankelijke delen in hun schoongebied(en) schoon.
Er is geen maximum gesteld aan het aantal te adopteren schoongebieden, zolang er gebieden beschikbaar zijn kunnen ze worden geadopteerd. In totaal zijn er 100 gebieden beschikbaar.
Uiterlijk 1 oktober 2020 wordt de definitieve verdeling van de schoongebieden met de deelnemende organisaties gepubliceerd op de website van de gemeente Heerenveen.
De jaarlijkse vergoeding bedraagt 750 euro per schoongebied. De vergoeding wordt uitbetaald in 2 delen, steeds in het voor- en najaar.
Het zwerfvuilbeloningssysteem start op 1 oktober 2020. Dit biedt scholen en verenigingen de kans om bij aanvang van het nieuwe jaar een kick-off te organiseren om hun inspanningen en doelen kenbaar te maken.
Je maakt alleen schoon op de publiek toegankelijke delen van jouw schoongebied(en). Particulieren en bedrijven zijn verantwoordelijk voor het zwerfafval op hun eigen terrein.
Deelnemers gaan een overeenkomst aan voor de duur van 2 jaar: van 1 oktober 2020 tot medio augustus 2022.
Dat hoef je uiteraard niet zelf weg te halen. Wel fijn als je het even meldt bij de wijkbeheerder dan ruimt hij het op.
Het is niet mogelijk de overeenkomst automatisch te verlengen. In het voorjaar van 2022 kunnen organisaties zich opnieuw inschrijven om mee te doen aan Schoon Belonen Heerenveen 2022-2024. Ook aan nieuwe kandidaten wordt deze kans geboden.
Schoongebieden die beschikbaar blijven na de intekenavond, staan open voor adoptie. De gemeente Heerenveen benadert u hiervoor zodra u zich heeft ingeschreven.
Veiligheid staat voorop! Twijfel je? Laat het liggen en meld het bij de wijkbeheerder. Samen houden we het schoon!
U dient het schoongebied gedurende het hele jaar schoon te houden, ook in de vakantieperiode. Zorg er voor dat er voldoende mensen beschikbaar zijn in uw team zodat er altijd iemand in kan vallen of bij kan springen.
Nee, dat is niet nodig. U voert de opschoonactiviteiten uit, maakt de werkzaamheden zichtbaar, communiceert erover en levert de afvalzakken in bij Wijkbeheer
Het gaat om een gemiddelde inzet van 6,5 uur per maand = 75 uren per jaar. De uren mogen naar eigen inzicht worden ingedeeld. Zie hieronder 2 rekenvoorbeelden, er zijn meer opties denkbaar.
Optie 1 x per maand:
1 x per maand doen 3 volwassenen een ronde van 1 uur met 7 tot 9 kinderen
of
1 x per maand lopen 6 a 7 volwassenen een ronde van 1 uur
Optie 2 x per maand:
2 x per maand lopen 3 a 4 volwassen een ronde van 1 uur
of
2 x per maand lopen 2 volwassenen een ronde van 1 uur met 2 tot 4 kinderen.
Deelnemers wordt gevraagd hun activiteiten duidelijk zichtbaar te maken;
1. door het schoongebied eenmalig in te tekenen op Supporter van Schoon supportervanschoon.nl/kaart.
2. door minimaal maandelijks te communiceren over de opschoonacties en berichten te delen via diverse mediakanalen binnen de gemeente Heerenveen.
Gemeente Heerenveen stelt gratis zakken beschikbaar die via Wijkbeheer kunnen worden aangevraagd. U mag ook eigen zakken gebruiken.
Deze worden door de gemeente beschikbaar gesteld. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om extra materialen te bestellen in de webshop van supporter van schoon. Denk hierbij aan handschoenen, posters, educatiemateriaal.
Na afloop van iedere opschoonactie worden de zakken met zwerfafval in overleg met Wijkbeheer gratis opgehaald. Wijkbeheer is dagelijks verantwoordelijk voor de openbare ruimte en daarmee tevens de directe contactpersoon voor de deelnemers van Schoon Belonen Heerenveen.
Op de pagina wijkbeheer komt u bij de contactgegevens van wijkbeheer per wijk en dorp.
De overeenkomst wordt aan de inschrijvers voorafgaand aan de intekenavond per mail toegestuurd.
Graag zelfs! Grote groepen moedigen we van harte aan. Kinderen mogen uiteraard meehelpen, mits door een volwassene begeleid (tot 4 kinderen per volwassene). De hulp van kinderen telt mee volgens het principe 2=1. Dit betekent dat 2 uren meehelpen door 1 kind, gerekend wordt als 1 uur inzet door een volwassene.