Wijziging afrekening afvalstoffenheffing: vanaf nu 1 x per jaar

Leestijd: 2 minuten

Voor het verwerken van afval betaalt u een vast bedrag aan afvalstoffenheffing en u betaalt nog een bedrag voor elke geleegde container of aangeboden vuilniszak (Diftar+).

Afrekening afvalstoffenheffing verandert

U kreeg tot nu toe vijf keer per jaar een afrekening van de afvalstoffenheffing:
• Een aanslag voor het vaste tarief op de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen.
• Vier keer per jaar een afrekening van het voorafgaande kwartaal van het variabel tarief, Diftar+.

Dit gaat veranderen!

Op de aanslag gemeentelijke belastingen van 2024 staat alleen het vaste tarief voor het jaar 2024. De afrekening voor de Diftar+ ontvangt u pas als het kalenderjaar voorbij is. U ontvangt voortaan dus 1x per jaar een aanslag van de gemeente met daarop alle gemeentelijke heffingen en u betaalt jaarlijks achteraf voor de Diftar+.

Voorbeeld

Als 2024 voorbij is, ontvangt u in februari 2025 weer een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Op die aanslag staat:

  • het vaste tarief afvalstoffenheffing voor 2025, en
  • het variabele tarief (Diftar+) afvalstoffenheffing voor 2024. Hoeveel u moet betalen, hangt af van hoe vaak uw grijze container is geleegd en hoeveel kilo afval u per keer heeft aangeboden. Of van hoe vaak u de ondergrondse verzamelcontainer heeft geopend om een afvalzak weg te gooien.

De tarieven voor 2024

  • Vast tariefdeel afvalstoffenheffing € 155,- per aansluiting per jaar
  • Variabel tariefdeel afvalstoffenheffing (Diftar+): € 0,35 per kilo en € 1,- per containerlediging
  • Ondergrondse verzamelcontainer: € 2,15 per afvalzak.
  • De groene container is gratis.

Gespreide betaling mogelijk

Heeft u de gemeente gemachtigd voor automatische incasso? Dan profiteert u voor het vaste én het variabele tarief van de afvalstoffenheffing van de gespreide betalingsmogelijkheden. U kunt een machtiging voor automatische incasso afgeven via het Digitaal Belasting Loket.

Wilt u weten hoeveel afval u heeft aangeboden?

Dit kunt u op drie manieren inzien:

In geval van verhuizing of overlijden sturen we een tussentijdse afrekening.

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met de gemeente door te bellen naar 14 0513, het online contactformulier in te vullen of te mailen naar mailboxbelastingen@heerenveen.nl.

Geplaatst op 1 februari 2024, 17:16 | Gewijzigd op 2 februari 2024, 15:22

Nieuws