Wijziging afrekening afvalstoffenheffing: vanaf nu 1 x per jaar
Leestijd: 2 minuten
Voor het verwerken van afval betaalt u een vast bedrag aan afvalstoffenheffing en u betaalt nog een bedrag voor elke geleegde container of aangeboden vuilniszak (Diftar+).
Afrekening afvalstoffenheffing verandert
U kreeg tot nu toe vijf keer per jaar een afrekening van de afvalstoffenheffing:
• Een aanslag voor het vaste tarief op de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen.
• Vier keer per jaar een afrekening van het voorafgaande kwartaal van het variabel tarief, Diftar+.
Dit gaat veranderen!
Op de aanslag gemeentelijke belastingen van 2024 staat alleen het vaste tarief voor het jaar 2024. De afrekening voor de Diftar+ ontvangt u pas als het kalenderjaar voorbij is. U ontvangt voortaan dus 1x per jaar een aanslag van de gemeente met daarop alle gemeentelijke heffingen en u betaalt jaarlijks achteraf voor de Diftar+.
Voorbeeld
Als 2024 voorbij is, ontvangt u in februari 2025 weer een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Op die aanslag staat:
- het vaste tarief afvalstoffenheffing voor 2025, en
- het variabele tarief (Diftar+) afvalstoffenheffing voor 2024. Hoeveel u moet betalen, hangt af van hoe vaak uw grijze container is geleegd en hoeveel kilo afval u per keer heeft aangeboden. Of van hoe vaak u de ondergrondse verzamelcontainer heeft geopend om een afvalzak weg te gooien.
De tarieven voor 2024
- Vast tariefdeel afvalstoffenheffing € 155,- per aansluiting per jaar
- Variabel tariefdeel afvalstoffenheffing (Diftar+): € 0,35 per kilo en € 1,- per containerlediging
- Ondergrondse verzamelcontainer: € 2,15 per afvalzak.
- De groene container is gratis.
Gespreide betaling mogelijk
Heeft u de gemeente gemachtigd voor automatische incasso? Dan profiteert u voor het vaste én het variabele tarief van de afvalstoffenheffing van de gespreide betalingsmogelijkheden. U kunt een machtiging voor automatische incasso afgeven via het Digitaal Belasting Loket.
Wilt u weten hoeveel afval u heeft aangeboden?
Dit kunt u op drie manieren inzien:
- in de Omrin Afvalapp
- met de Afvalchecker op de pagina Afval, of
- via het Digitaal Belasting Loket. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
In geval van verhuizing of overlijden sturen we een tussentijdse afrekening.
Heeft u nog vragen?
Neem dan contact op met de gemeente door te bellen naar 14 0513, het online contactformulier in te vullen of te mailen naar mailboxbelastingen@heerenveen.nl.