Tegemoetkoming kosten medisch afval door een chronische ziekte of handicap
Heeft iemand in uw huishouden een chronische ziekte of handicap? Dan heeft u misschien te maken met extra kosten door medisch afval zoals incontinentie-, stoma- of dialysemateriaal of vocht-/ infuuszakken. Dit betaalt u via de factuur Diftar+ voor afval. De gemeente Heerenveen betaalt de helft hiervan.
Hoe werkt het?
Staat de rekening of pakbon van het medisch materiaal op uw naam? Dan krijgt u een korting van 50% op de afvalrekening Diftar+ die u na afloop van het kalenderjaar ontvangt. U betaalt dus zelf de helft van deze factuur.
Aanvragen
De tegemoetkoming vraagt u hier aan via het online formulier. Hiervoor heeft u DigiD nodig en de digitale rekening of pakbon die op uw naam staat.
Heeft u vragen?
En staan ze niet in het lijstje met veel gestelde vragen? We helpen u graag persoonlijk via telefoonnummer 14 0513.
Ik wil de tegemoetkoming stopzetten. Hoe doe ik dat?
- Telefonisch via nummer 14 0513
- Per mail naar: mailboxbelastingen@heerenveen.nl t.a.v. afdeling Belastingen
- Via een brief naar: gemeente Heerenveen, t.a.v. afdeling Belastingen, antwoordnummer 1, 8440 VB Heerenveen
Wie kan een tegemoetkoming voor kosten door medisch afval aanvragen?
Huishoudens in de gemeente Heerenveen waar sprake is van een chronische ziekte of handicap. En die daardoor extra kosten hebben door medisch afval zoals incontinentie-, stoma- of dialysemateriaal of vocht-/ infuuszakken. De tegemoetkoming geldt zolang de gebruiker in een huis woont waar betaald moet worden voor afval (afvalstoffenheffing).
Voor wie geldt de tegemoetkoming niet?
Voor bewoners van (zorg)instellingen. Dan wordt het medisch afval afgevoerd als bedrijfsafval.
Kan ik de tegemoetkoming ook nog voor vorig jaar aanvragen?
Nee. De aanvraag geldt voor nu en de toekomst.
Moet ik deze tegemoetkoming elk jaar opnieuw aanvragen?
Nee, dat hoeft niet. Eén keer aanvragen is genoeg.